Wierz w projekt

Witam 🙂

Jak obiecałem – dziś wpis o tym dlaczego wiara w projekt który prowadzimy jest ważna. Przechodźmy do konkretów 😉

Co się dzieje bez wiary w projekt ?

Wyobraź sobie, że pracujesz w zespole w którym osoba nim kierująca rzuca tekstami typu: „Wiecie Co ? Nigdy nam się to nie uda, głupi ten projekt. Po prostu trochę poróbmy, może damy radę ale chyba nie…”. I nie chodzi mi tutaj o rzecz typu gra MMO full wypas z terminem jednego miesiąca a zwykły, niezbyt wymagający projekt.

Jeśli zespół słyszy właśnie takie słowa z ust lidera, project managera to można być na sto procent pewnym, że za niedługo sam będzie miał takie a nie inne zdanie. Team będzie podążał tą myślą, dzięki czemu spadnie zarówno jego produktywność jak i sam zapał do pracy. I rzeczywiście tworzony produkt najpewniej nie ujrzy światła dziennego.

Bądź optymistą ale i zarazem realistą.

Musisz patrzeć na projekt i zespół od dwóch stron:

– optymistycznie, gdzie będziesz zachęcał do walki i wręcz na siłę wmawiał (co jest prawdą :)), że nie ma rzeczy niemożliwych.

– realistą, który będzie ciął terminy, dodawał deadline’y i odrzucał zbędne featursy mówiąc, że może to zaważyć na terminie ukończenia produktu.

Należy mieć umiar w każdej z tych stron – jeśli będziemy mówić tylko o wydaniu, to nie dopatrzymy rzeczy które dzieją się teraz i przy okazji przestaniemy zauważać błędy w produkcie, tak samo jak zespół – ideą – po co, skoro i tak będzie ok. Trzeba znaleźć złoty środek – długą metodą prób i błędów, starać się stonować i sprawdzać jaki poziom optymizmu a jaki realizmu wpływa na team i jak się ludzie wewnątrz zachowują. Takie zmiany niestety to okresy trwające po kilka nawet miesięcy, dlatego trzeba wyczuć, czego tak na prawdę potrzebujemy jako zespół. Oczywiście cierpliwość jest również przydatna 🙂

Wpis krótki ale…

Przedstawiający dokładnie to co chciałem przedstawić. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, sugestię bądź inny punkt widzennia – pochwal się w komentarzu ! 🙂

Pozdrawiam,

Patryk.

Ps: Napoleon ? Ciekawe dlaczego 😉

Reklamy

Posted on 2011/05/26, in Inne. Bookmark the permalink. 4 komentarze.

  1. ManualDev

    Wpis konkretniejszy niż poprzedni, ale czegoś mu brakuje.
    Z jednej strony chcesz by lider/menadżer był profesjonalistą, a z drugiej by miał w pewien sposób amatorskie podejście.
    Aktualnie jestem liderem mini-zespołu i pracujemy nad pewną komercyjną gierką na zlecenie. Przy tego typu produkcjach nie ma czasu na „ideę”. I to właśnie wydanie jest celem w samym w sobie. Albo chcemy być profesjonalni i grę wydać, albo chcemy być pasjonatami-indie, którzy „może” się strzelą w rynek/wymagania.

    Zdefiniuj czy piszesz o zespołach amatorsko-amatorskich, amatorsko-komercyjnych czy profesjonalnie-komercyjnych ; ) Bo mam wrażenie, że różne części posta są o różnych typach.

    Pozdrawiam ; )

    • Masz rację 🙂
      W sumie nie patrzyłem na ten wpis od strony zaawansowania samego zespołu, punkt dla Ciebie.

      Jednakże trzeba pamiętać, że Lider i Project Manager to całkowicie dwie różne osoby (I nie chodzi mi tutaj o posadę a charakter wykonywanej pracy). Ja połączyłem je w tym wpisie w jedno.
      Pierwszy to optymista który musi zagrzewać zespół, drugi natomiast – koordynować go od strony biurowo-technicznej 🙂

      Pozdrawiam

  2. ManualDev

    „Pierwszy to optymista który musi zagrzewać zespół, drugi natomiast – koordynować go od strony biurowo-technicznej :)”
    Tak, w pełni się z tym zgadzam. Inaczej jest zazwyczaj tylko w przypadku małych zespołów. Ale moim zdaniem właśnie te wyjście dzielone na dwie osoby jest lepsze.

  3. Dwie osoby to bardzo korzystne rozwiązanie, tylko czy w przypadku pracy zdalnej małych grup ? Nie wiem, mam za mało doświadczenia w tej kwestii ale uważam, że to jest ok. dla większych teamów. Wyjątkiem jest tutaj chyba praca na miejscu, tj. w biurze. Wtedy taki 10-osobowy team może potrzebować i Lidera i Project Managera.

    Lider sobie będzie im pomagał, rozwiązywał spory – coś tam krytykował i przedstawiał raporty dot. morale i aktywności (psychicznej :)) Project Managerowi / Szefowi (Dochodzi nam tutaj jeszcze 3 osoba).

    Właśnie ! Pytanie, kto będzie lepszym szefem: Project Manager, czy Lider 😉 I w takim przypadku jest za łączeniem tych dwóch stanowisk – aczkolwiek trzeba mieć bardzo dobrze ułożony dzień i „szybki łeb” 🙂

    Pozdrawiam,
    Patryk.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: